Da Normals 78.000 m2 store lager i Hedensted åbnede i juli 2023, skulle Peter Kruse, Technical Facility Manager, og Jesper Dahl, Technical Manager, have fundet en platform til at styre og skabe overblik over de mange anlæg i den store bygning.
“Vi skulle bruge et styringsredskab. Især også omkring brandeftersyn, så de lovpligtige eftersyn overholdes.”
Intuitiv lokationsstyring
Normals Peter Kruse, Technical Facility Manager, og Jesper Dahl, Technical Manager, kendte begge TIMESAFE fra tidligere, og én ting afgjorde, at de valgte platformen igen.
“TIMESAFE har fundet det rigtige niveau i omfanget af funktioner, og samtidig er det meget intuitivt at bruge. Det er så enkelt, men alligevel kraftfuldt og effektivt, at det er supergodt! Især det med, at hvis man ikke har arbejdet med det før, kan man næsten sætte sig ned og komme i gang uden hjælp. Jesper Dahl og jeg var enige, og vi tog det i brug i oktober/november 23,” fortæller Peter Kruse.
Derudover kan TIMESAFE udvides uendeligt, så når først vi har platformen inde og i brug, kan vi blot bygge på, efterhånden som vi får flere lagre til at understøtte Normals hurtige ekspansion i ind- og udland. Vi kan bedre lave en fremtidsplan
Peter Kruse, Technical Facility Manager, Normal
“Derudover kan TIMESAFE udvides uendeligt, så når først vi har platformen inde og i brug, kan vi blot bygge på, efterhånden som vi får flere lagre til at understøtte Normals hurtige ekspansion i ind- og udland. Vi kan bedre lave en fremtidsplan,” tilføjer han.
Når TIMESAFE har kunnet følge med Normals hurtige vækst, handler det om, at platformen er bygget op som en agil IT platform, som hurtigt kan omstille sig og udvikle sig, også i Normals tempo. Nye anlæg, enheder, lovkrav og andet kan nemt indbygges i løsningen, som er skalerbar og vokser med behovene, og teknisk er der stort set ingen begrænsninger for, hvor mange lokationer og enheder Normal kan udvide deres løsning med.
Normals Facility afdeling tog værktøjet ind, og benytter det i dag på lageret i Hedensted, samt i det 40.000 m2 store lager i Horsens.
Hurtig oprettelse og implementering
På godt tre måneder havde Normal Facility holdet implementeret TIMESAFE for lagrene i Hedensted og i Horsens. Også her var oplevelsen, at selvom medarbejderne måske ikke lige var vant til den form for værktøj, kom de alligevel hurtigt ind i rutinen, og bruger det i dag som om de altid har brugt det.
Planen er, at alt, der har en drejende del eller motor involveret, skal lægges i TIMESAFE, så vi kan lave en serviceplan for det. Alt hvad vi har, der kan blive slidt eller kræver service, vil vi have en QR-kode på
Peter Kruse, Technical Facility Manager, Normal
“Vi har haft to mand til at kortlægge og registrere anlæg, og på et par timers møde med TIMESAFE fik vi introduceret værktøjet. Vi begyndte fra en ende af, og med telefonen gik vi rundt og tog billeder, oprettede enheder og satte QR-koder på anlæggene. Siden har vi oprettet de 700 enheder, der er i vores lagre i Hedensted og Horsens, og vi er tæt på færdige med de lovpligtige ting. Planen er, at alt, der har en drejende del eller motor involveret, skal lægges i TIMESAFE, så vi kan lave en serviceplan for det. Alt hvad vi har, der kan blive slidt eller kræver service, vil vi have en QR-kode på,” fortæller Peter Kruse og supplerer:
“I nyt byggeri, som vi her er i gang med at mærke op, giver processen med at lægge det hele ind i platformen en dybere indsigt i huset og en bedre forståelse af, hvordan det er bygget op. Her kommer overblikket og dets fordele endnu engang ind.”
“Livshistorien over vores anlæg”
Vi har med TIMESAFE et værktøj, som vi kan kommunikere og styre alt igennem.
Peter Kruse, Technical Facility Manager, Normal
Ifølge Peter Kruse får de i Normals facility afdeling meget bedre overblik over husets tilstand ved at samle data i ét værktøj:
“Vi har med TIMESAFE et værktøj, som vi kan kommunikere og styre alt igennem. Når vi er fuldt integrerede, kommunikerer vi fuldt ud igennem det omkring garantier, service og alt, som vi har brug for at kommunikere om i dagligdagen. Alt står heri og jeg kalder det ‘Livshistorien over vores anlæg’. Det giver mig ro i dagligdagen, for jeg skal ikke huske på, hvad jeg skal huske! Det giver mig tryghed, formindsker mit tidsforbrug og gør, at jeg ikke skal bruge min opmærksomhed på det, så længe alt lyser grønt, og ellers får jeg en notifikation om det.”
“Fremadrettet skal det være vores kommunikationsredskab til vores samarbejdspartnere inden for facility i warehouse delen. En grundlæggende tanke bag TIMESAFE for os er, at vi kan kommunikere med de firmaer, vi har serviceaftaler med samlet et sted, inde i platformen. Vores tanker er så, at hvis man skal have en serviceaftale med Normal, skal man også bruge TIMESAFE. Mange gør det allerede, og det er nemt, når det er samlet og ensrettet – når vedligehold og servicekontrol er udført, ligger alle oplysningerne om dem og anlæggene derinde. Jesper Dahl og jeg instruerer dem i brugen af TIMESAFE,” fortæller Peter Kruse.
Fremadrettet skal det være vores kommunikationsredskab til vores samarbejdspartnere inden for facility i warehouse delen. En grundlæggende tanke bag TIMESAFE for os er, at vi kan kommunikere med de firmaer, vi har serviceaftaler med samlet et sted, inde i platformen
Peter Kruse, Technical Facility Manager, Normal
Gør budgetforhandlingerne over drift nemmere
Peter Kruse er god til at bruge de data, som han kan hente i TIMESAFE, for eksempel under budgetforhandlinger, hvor han finder det nemt at få overblik over og indsigt i, hvad der er behov for, for at holde lagrene i god stand.
Det betyder, at vi får et overblik over antal og hvor meget vi skal forvente, der skal skiftes. Det gør det nemmere, når vi skal snakke budgetter, da det giver et retvisende billede af tilstanden
Peter Kruse, Technical Facility Manager, Normal
“En anden fordel, som jeg godt kan lide er, at når man går runderne og laver sine tjek, kan man give enhederne en tilstand. Det betyder, at vi får et overblik over antal og hvor meget vi skal forvente, der skal skiftes. Det gør det nemmere, når vi skal snakke budgetter, da det giver et retvisende billede af tilstanden. Vi kan trække tallene ud visuelt og let vise en aktuel tilstand, eksempelvis hvis noget har overskredet forventet levetid. Med det kan vi hurtigt få et billede af nuværende og kommende udgifter, og vi kan lave et mere nøjagtigt budget. Er der risici forbundet med at prioritere et område frem for et andet, kan vi ved at blive opmærksomme på det via tallene, bedre drøfte konsekvenserne.”
Konstruktivt samarbejde med brandmyndigheder
Peter Kruse forudser, at de i Facility afdelingen får et bedre og mere konstruktivt samarbejde
med brandmyndighederne.
“Jeg tror på sigt, at vores samarbejde med brandmyndighederne bliver bedre. De har adgang til vores data og kan tjekke os, når de har lyst. De får en QR-kode og kan tilgå brandloggen. Det giver os mere tid til bedre dialog i stedet for kontrol, så det bliver et samarbejde i stedet for et kontrolbesøg. Fremtidige møder bliver meget mere effektive, og de bliver meget mere konstruktive og brugbare for Normal også. Når brandmyndighederne er her, kan de bruge tiden på at hjælpe os. Det kan være, vi mangler idéer til at optimere på lageret, mens vi samtidig holder os til lovgivningen, og det kan vi vende på mødet. Nogle gange er lovgivning lidt firkantet, mens vi er unikke, fordi vi skal have tingene til at fungere, og den teoretiske og den praktiske verden kan have svært ved at forliges. Det kan konstruktive møder imellem os afhjælpe, og vi får et mere åbent samarbejde, plus det kan gøre vores hverdag mere effektiv,” fortæller Peter Kruse og tilføjer:
“Brand er også så stor i dag, at de fleste vælger at styre det samlet og digitalt. I stedet for, at vi skal huske at lave kontrol på alt relateret til brand, kommer værktøjet til os og siger, du skal huske at gøre det og det.”
Brand er også så stor i dag, at de fleste vælger at styre det samlet og digitalt. I stedet for, at vi skal huske at lave kontrol på alt relateret til brand, kommer værktøjet til os og siger, du skal huske at gøre det og det.
Peter Kruse, Technical Facility Manager, Normal
Bærende element i lokationsstyring
Normals vækstkurve kan aflæses på mange måder. På Normals lager i Hedensted var der få måneder tidligere 460 ansatte, og i april 2024 er antallet nået ca. en fordobling. Med muligheden for at kunne ekspandere deres lokationsstyring i TIMESAFE platformen og følge med den hurtige vækst, føler Normal sig bedre rustet til fremtiden på deres asset management.
Vi kan ikke komme i tanke om noget, vi ikke kan løse med TIMESAFE. På Normals vilde rejse ser vi TIMESAFE som det bærende element i vores lokationsstyring
Peter Kruse, Technical Facility Manager, Normal
“Lige meget hvordan Normals udvikling forløber fremadrettet, prøver vi at sikre os langt ud i fremtiden omkring styring af lokationer. Det vi kan lide ved TIMESAFE er, at mulighederne for ekspansion er uendelige, og det kan implementeres alle steder, også i vores kommende warehouses. Vi kan skalere op og ned efter behov, og mulighederne er i princippet uendelige. Vi kan ikke komme i tanke om noget, vi ikke kan løse med TIMESAFE. På Normals vilde rejse ser vi TIMESAFE som det bærende element i vores lokationsstyring,” afslutter Peter Kruse.
Fakta om Normal A/S
Lager størrelse: Hedensted 78.000 m2 – Horsens 40.000 m2.
Antal ansatte: Ca. 900 ansatte på Normals lagre i Hedensted og Horsens april 2024.
Antal butikker: Ca. 700 butikker i 7 lande
Hør mere om TIMESAFE?
Kontakt os for at høre mere om mulighederne for at styre jeres lokationer digitalt og mere effektivt ligesom Normal.