Billigblomst har opnået omkostningsbesparelser ved at tage TIMESAFE platformen i brug, plus de oplever at digitaliseringen letter deres hverdag.
Billigblomst har med sine 10 plantecentre og 3 citybutikker implementeret TIMESAFE værktøjet med først BR18 Brandpakken og senere Retailpakken. Billigblomst købte TIMESAFE til sikring af deres dokumentation på baggrund af de skærpede lovkrav i forhold til brand.
Derfra har de selv videreudviklet platformen til at omfatte flere områder og til at løse deres mange behov for registreringer og dokumentation rundt i butikkerne.
Ro i maven ved brandsyn
Efter at Bygningsreglementet 2018 blev implementeret, begyndte brandtilsynene at agere efter BR18.
“Med de mange butikker skulle vi hurtigt finde et værktøj, så vi ikke var bagud alle steder, når brandmyndighederne kom,” fortæller Lars Nikolajsen, Controller ved Billigblomst, og fortsætter:
“Vi valgte TIMESAFE på grund af brugervenligheden. Det er supernemt at arbejde med, når først det er sat op. Det giver os overblikket og ro i maven i forhold til brandsyn. Vi ved jo, at vi blot skal åbne loggen. Selv brandmyndighederne er begejstrede over platformen. I brandloggen kan de se, at vi laver de eftersyn, vi skal, og at vi har styr på det. Vi oplever, at TIMESAFE er respekteret hos de otte brandmyndigheder, som vi er i kontakt med rundt i landet, og at de kender værktøjet.”
Vi oplever, at TIMESAFE er respekteret hos de otte brandmyndigheder, som vi er i kontakt med rundt i landet, og at de kender værktøjet.
Lars Nikolajsen, Controller ved Billigblomst
Besparelser på flere måder
I takt med digitaliseringens indpas passer TIMESAFE godt ind i Billigblomsts forretningsmodel, hvor de har fokus på omkostningsbesparelser.
Da der senere dukkede andre emner op omkring lovpligtige eftersyn, var de derfor ikke i tvivl om, at de måtte effektivisere yderligere. De fleste af emnerne havde Billigblomst styr på, men ikke samlet ét sted.
“Måske var dokumentationen sendt med en faktura på et eftersyn, og så kunne vi bruge en halv dag på at finde den. Vi blev enige om, at vi måtte have den fulde pakke for at spare mere tid og samtidig kunne dokumentere så let som ved brand, at vi lavede de eftersyn, vi skulle.”
“Vi sparer tid og dermed penge,” fortæller Lars Nikolajsen og fortsætter:
“Besparelserne på tid og penge spiller godt ind i vores forretningsmodel, hvor vi har skarpt fokus på at minimere omkostninger, for at kunne have det effektive vareflow og lave priser.”
Besparelserne på tid og penge spiller godt ind i vores forretningsmodel, hvor vi har skarpt fokus på at minimere omkostninger, for at kunne have det effektive vareflow og lave priser.
Lars Nikolajsen, Controller ved Billigblomst
Udvikling til en lettere hverdag
Lars Nikolajsen er glad for, at de ikke behøver lede længe efter dokumentation. De ved, hvor den er, og kan nemt få fat i den. Samtidig giver platformen ham roen til at have fokus på andre områder:
“TIMESAFE giver meget overblik. Jeg kan sidde på kædekontoret og se, hvad der sker i hver enkelt plantecenter. Ellers skulle jeg bruge flere dage på at køre rundt til dem. Det frigiver igen tid og giver overblik. Jo mere jeg har kontrol over og styr på tingene, jo bedre kan jeg tage andre skridt, der er vigtige for forretningen. Jeg kan følge med i, at det sker rundt i butikkerne, hvilket giver mig vished om at vi har styr på det. Det giver luft til andre ting. Hvis du kan få tingene systematiseret og sat i orden, og samtidig vide, at det fungerer, får du frigivet din arbejdstid til noget andet og mere. Plus der er også den mentale frihed, det giver.”
Jo mere jeg har kontrol over og styr på tingene, jo bedre kan jeg tage andre skridt, der er vigtige for forretningen.
Udviklede egne løsninger
Billigblomst har selv udviklet videre på nogle åbne løsninger i TIMESAFE, så de letter driften i hverdagen på flere fronter.
“Jeg har lagt alle vores firmabiler ind i TIMESAFE, og har sat en QR kode på instrumentpanelet. Hvis chaufførerne observerer et eller andet med bilen, kan de skanne QR koden og oprette en opgave, så jeg får besked om problemet. Igennem QR koden har chaufførerne også nem adgang til alle oplysninger om bilen, som telefonnummer til vejhjælp, policenummer, registreringsattest og link til vores forsikringsmægleres hjemmeside, hvor de kan få endnu mere hjælp,” siger Lars Nikolajsen.
Igennem QR koden har chaufførerne også nem adgang til alle oplysninger om bilen, som telefonnummer til vejhjælp, policenummer, registreringsattest og link til vores forsikringsmægleres hjemmeside, hvor de kan få endnu mere hjælp
Lars Nikolajsen, Controller ved Billigblomst
Billigblomst har været rigtig gode til at matche egne behov med de muligheder og den fleksibilitet, de har fundet i TIMESAFE platformen.
“Mulighederne er uendelige,” siger Lars Nikolajsen, og fortæller at fremadrettet ligger fokus på også at udvikle løsninger til fødevarekontrol, som vil gøre det endnu nemmere for plantecentercheferne, hvis der kommer uanmeldt fødevarekontrol på besøg.
Bedre og billigere forsikringer stillet i udsigt
Billigblomsts forsikringsmægler har fået indblik i deres dokumentation og har reageret positivt på tiltaget.
Vores forsikringsmægler har været virkelig begejstret og fortalt, at kunne vi være 100% i mål med alle TIMESAFE registreringer efter halvandet år, så vil vi kunne opnå bedre og billigere forsikringer.
Lars Nikolajsen, Controller ved Billigblomst
“Da vi købte TIMESAFE, var jeg rundt i alle butikker, registrere enhederne og sætte turnusser op. Vi er ikke 100% i mål, men meget tæt på med brand. Det samme gøres for andre områder, og vores forsikringsmægler har været virkelig begejstret og fortalt, at kunne vi være 100% i mål med alle TIMESAFE registreringer efter halvandet år, så vil vi kunne opnå bedre og billigere forsikringer.”
Igen er der omkostningsbesparelser at hente.
“Vi føler os bedre rustet til fremtiden gennem TIMESAFE ved, at vi ved, vi har styr på det, vi skal have styr på – og vi kan dokumentere det,” afslutter Lars Nikolajsen.
Fakta om Billigblomst
10 plantecentre og 3 citybutikker fordelt over hele landet
Antal medarbejdere: 350
Vil du høre mere om TIMESAFE?
Kontakt os for at høre mere om mulighederne for at digitalisere og opnå tilsvarende resultater i jeres virksomhed.