{"id":3024,"date":"2022-09-30T12:28:02","date_gmt":"2022-09-30T11:28:02","guid":{"rendered":"https:\/\/www.timesafe.dk\/?p=3024"},"modified":"2022-10-03T14:56:43","modified_gmt":"2022-10-03T13:56:43","slug":"coop-ruller-ny-brand-egenkontrol-loesning-ud-i-alle-butikker","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/promo-prod-1.int.timesafe.dk\/coop-ruller-ny-brand-egenkontrol-loesning-ud-i-alle-butikker\/","title":{"rendered":"Coop ruller ny brand-egenkontrol l\u00f8sning ud i alle butikker"},"content":{"rendered":"\n\"Egenkontroller\n\n\n\n

Kraftigt sk\u00e6rpede krav til dokumentation af udf\u00f8rte egenkontroller indenfor brandomr\u00e5det bliver nu nemmere at h\u00e5ndtere for Coop. I samarbejde med TIMESAFE har Coop nemlig udviklet en brugervenlig og intuitiv l\u00f8sning, som g\u00f8r det nemt for de driftsansvarlige i butikkerne at opfylde lovkravene til egenkontrol.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Egenkontroller indenfor brandomr\u00e5det er en v\u00e6sentlig del af de lovpligtige eftersyn, der if\u00f8lge Bygningsreglement 2018 (BR18) l\u00f8bende skal udf\u00f8res og dokumenteres af bygningsejere. Kravene til at kunne freml\u00e6gge fyldestg\u00f8rende dokumentation er sk\u00e6rpet i BR18 og er i dag alene bygningsejerens ansvar. De sk\u00e6rpede dokumentationskrav udfordrer mange bygningsejere – og specielt dem, der har en stor portef\u00f8lje. Den nye l\u00f8sning skal g\u00f8re det hele meget nemmere for alle.<\/p>\n\n\n\n

Fra komplekst til Enkel Digital Egenkontrol<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Brandomr\u00e5det er nok det fagomr\u00e5de, hvor vi oplever allermest opm\u00e6rksomhed fra vores kunder og markedet i det hele taget. Brand er et enormt komplekst omr\u00e5de for mange at finde rundt i og i s\u00e6rdeleshed at f\u00e5 h\u00e5ndteret i praksis. Det er netop med afs\u00e6t i kompleksiteten, at vi s\u00e5 et potentiale i at kunne g\u00f8re en forskel gennem vores l\u00f8sninger. Vi taler med mange, der oplever at f\u00e5 mange flere p\u00e5bud end f\u00f8r og b\u00f8derne er ogs\u00e5 begyndt at dukke op flere og flere steder. Vi vil selvf\u00f8lgelig meget gerne bidrage til b\u00e5de bedre sikkerhed og bedre \u00f8konomi\u201d<\/em>, siger Steen Olsen, direkt\u00f8r i TIMESAFE<\/em><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

Elgiganten og TIMESAFE har tidligere udviklet den l\u00f8sning, som i dag g\u00e5r under navnet BR18 Brandpakken<\/a> og som er en click-on del af TIMESAFE platformen. BR18 Brandpakken g\u00f8r det muligt at dokumentere anl\u00e6g og brandtekniske installationer i detaljer, samle dokumentation og – som det helt centrale – at planl\u00e6gge, udf\u00f8re og dokumentere alle lovpligtige eftersyn i henhold til DKV-skemaet i BR18. <\/p>\n\n\n\n

Egenkontrollerne, som er en del af BR18 Brandpakken, er nu blevet udbygget yderligere i samarbejde med Coop, s\u00e5 den kan anvendes som en selvst\u00e6ndig l\u00f8sning, kaldet Enkel Digital Egenkontrol, eller som en del af den samlede l\u00f8sning, som BR18 Brandpakken er, hvor ogs\u00e5 service og inspektionseftersyn h\u00e5ndteres.<\/p>\n\n\n\n

Fokusomr\u00e5der i egenkontrol-l\u00f8sningen<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Enkel Digital Egenkontrol har haft f\u00f8lgende, prim\u00e6re fokusomr\u00e5der i udviklingsfasen:<\/p>\n\n\n\n

  1. Den skal favne og opfylde de lovpligtige eftersynskrav<\/strong> med afs\u00e6t i Bygningsreglementets DKV-skema<\/li>
  2. Den skal g\u00f8re det muligt at digitalisere styringen, udf\u00f8rslen og dokumentationen<\/strong> af eftersyn<\/li>
  3. Den skal v\u00e6re bredt anvendelig<\/strong> – ogs\u00e5 udenfor Coops butiksk\u00e6der<\/li>
  4. Beredskaberne<\/strong> skal p\u00e5 enkel vis kunne f\u00e5 adgang til en automatisk opdateret, digital logbog<\/strong><\/li>
  5. Den skal v\u00e6re enkel og intuitiv<\/strong> for brugerne!<\/li><\/ol>\n\n\n\n

    Alle flueben er sat i forbindelse med udviklingsprocessen og Coop har lanceret den nye egenkontrol l\u00f8sning. Med det sagt, s\u00e5 er Enkel Digital Egenkontrol ikke en Coop-l\u00f8sning, men en platformsl\u00f8sning, der kan anvendes af bygningsejere i bred forstand, og det er der en god grund til.<\/p>\n\n\n\n

    Charlie Kragdahl, Sikkerhedschef i Coop<\/a>, der har v\u00e6ret meget aktiv i udviklingen af l\u00f8sningen set fra et kundeperspektiv, udtaler:<\/p>\n\n\n\n

    Det var selvf\u00f8lgelig vigtigt for mig, at l\u00f8sningen hj\u00e6lper os i Coop. Men n\u00e5r det er sagt, s\u00e5 har det ogs\u00e5 v\u00e6ret et vigtigt fokuspunkt, at l\u00f8sningen blev t\u00e6nkt brugbar og relevant for alle andre bygningsejere i Danmark, fordi vi jo alle er underlagt de samme krav og udfordringer. Hvis l\u00f8sningen er bredt anvendelig, s\u00e5 er det alt andet lige ogs\u00e5 en nemmere m\u00e5de for landets beredskaber til at f\u00e5 adgang til dokumentation, og det vil kun hj\u00e6lpe os alle.\u201d<\/em><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

    Enkel, intuitiv og brugerorienteret egenkontrol l\u00f8sning<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

    Der er masser af gode tanker og intentioner bag l\u00f8sningen, men det sp\u00e6ndende er om den virker i praksis, n\u00e5r f\u00f8rst den ruller ud i butikkerne og brugerne skal til at anvende den. Sp\u00f8rgsm\u00e5let er dermed: Virker l\u00f8sningen i praksis?<\/p>\n\n\n\n

    Enkel Digital Egenkontrol blev lanceret i Coop i midten af september, hvor den blev rullet ud i alle Coop\u2019s ca. 700 egne butikker og pr\u00e6senteret som et tilbud til de resterende ca. 400 selvst\u00e6ndige butikker. Lanceringen af den nye l\u00f8sning er g\u00e5et godt og der er blevet indberettet mere end 1.000 eftersyn allerede i l\u00f8bet af den f\u00f8rste uge og med overvejende positiv feedback fra butikkerne.<\/p>\n\n\n\n

    Det er vigtigt, at vi g\u00f8r det nemt for brugerne, der st\u00e5r ude i vores butikker. Specielt i en s\u00e5 spredt organisation som Coop, der p\u00e5 tv\u00e6rs af k\u00e6der har ca. 700 egne butikker, og godt 1.100 med de selvst\u00e6ndige, er det vigtigt, at vi kan inddrage de ansvarlige for bygningerne p\u00e5 en enkel og intuitiv m\u00e5de\u201d,<\/em> siger Charlie Kragdahl, Sikkerhedschef i Coop.<\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

    Smart brandplakat g\u00f8r l\u00f8sningen nem og tilg\u00e6ngelig for brugere og beredskaber<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

    L\u00f8sningen indeholder en smart feature, som g\u00f8r opgaven endnu nemmere for b\u00e5de brugere og beredskaberne. Via TIMESAFE platformen kan brugerne i de forskellige bygninger lave en A4 plakat, som printes og h\u00e6nges op p\u00e5 kontoret, ved indgangen eller hvor det lige passer. Brandplakaten dannes med et enkelt klik i TIMESAFE og indeholder b\u00e5de vejledning, supportinformation og ikke mindst en QR kode, der er unik for ejendommen. <\/p>\n\n\n\n

    \"Plakat<\/figure><\/div>\n\n\n\n

    Nem egenkontrol for brugerne<\/h3>\n\n\n\n

    N\u00e5r brugeren scanner QR koden, kommer han\/hun med det samme ind til en oversigt over dagens egenkontroller, hvorfra de nemt kan indberettes og dokumenteres med ganske f\u00e5 klik. N\u00e5r alle eftersyn er indberettet, er brugerens egenkontroller udf\u00f8rt i henhold til BR18\u2019s eftersynskrav. Ud over at finde eftersynsaktiviteter f\u00e5r brugerne ogs\u00e5 direkte adgang til andre former for dokumentation, som eksempelvis DKV-planer, bygningens brandstrategi, risikoklassificering, digital logbog m.v.<\/p>\n\n\n\n

    Nem adgang for beredskaberne<\/h3>\n\n\n\n

    Beredskaberne kan scanne den samme QR kode og f\u00e5r her adgang til de samme informationer (DKV-plan, brandstrategi m.v.) og ikke mindst den digitale logbog, som TIMESAFE platformen automatisk danner. <\/p>\n\n\n\n

    Logbogen, der officielt hedder \u201cLogbog for brandtekniske anl\u00e6g og installationer\u201d, skal bygningsejere kunne fremvise til beredskaberne, n\u00e5r de foretager brandsyn. Med TIMESAFE l\u00f8sningen er logbogen direkte tilg\u00e6ngelig og kan indeholde enten egenkontrollerne alene eller en samlet l\u00f8sning, hvor b\u00e5de service, inspektion og egenkontroller er registreret sammen med eventuelle ad hoc opgaver, der har v\u00e6ret udf\u00f8rt ud over de lovpligtige eftersyn.<\/p>\n\n\n\n

    Stor interesse for nemmere h\u00e5ndtering af brandeftersyn<\/h2>\n\n\n\n

    B\u00e5de op til og i s\u00e6rdeleshed efter lanceringen har TIMESAFE allerede oplevet voldsom interesse for l\u00f8sningen og flere kommuner og private virksomheder har allerede tilmeldt sig l\u00f8sningen.<\/p>\n\n\n\n

    De sk\u00e6rpede dokumentationskrav, mange flere p\u00e5bud og udsigten til potentielle b\u00f8der eller det, der er v\u00e6rre, har helt klart \u00f8get eftersp\u00f8rgslen efter vores l\u00f8sning\u201d<\/em>, siger Steen Olsen fra TIMESAFE.<\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

    Den store interesse gl\u00e6der ogs\u00e5 Charlie Kragdahl fra Coop, for udviklingen af en bredt anvendelig l\u00f8sning var en vigtig del af tankerne bag udviklingsforl\u00f8bet.<\/p>\n\n\n\n

    Der er bare s\u00e5 mange fordele ved den her l\u00f8sning, men helt grundl\u00e6ggende har vi lavet den sammen med TIMESAFE for nemmere at kunne opfylde lovkravene p\u00e5 en enkel og brugervenlig m\u00e5de. Vi er meget tilfredse med den l\u00f8sning, vi har f\u00e5et skabt sammen med TIMESAFE og er glade for, at andre ogs\u00e5 er interesserede, for s\u00e5 har vores tanker ikke v\u00e6ret helt forkerte\u201d,<\/em> siger Charlie Kragdahl, Sikkerhedschef i Coop.<\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

    \n
    \n
    FAKTA & INFORMATION<\/strong>
    Coop er Danmarks st\u00f8rste dagligvarekoncern og t\u00e6ller ca. 700 egne og ca. 400 selvst\u00e6ndigt ejede butikker p\u00e5 tv\u00e6rs af k\u00e6derne Fakta, Coop365, Kvickly, Irma, DagliBrugsen og SuperBrugsen.

    KONTAKTPERSONER<\/strong>
    Charlie Kragdahl, Sikkerhedschef i Coop: charlie.kragdahl@coop.dk<\/a> \/ 51594742
    Troels Ejsing Bak, Salgschef i TIMESAFE: troels@timesafe.dk \/ 61105113
    Steen Olsen, Direkt\u00f8r i TIMESAFE:
    steen@timesafe.dk<\/a> \/ 20908257.<\/td><\/tr><\/tbody><\/table>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

    Kontakt os herunder, hvis du vil h\u00f8re mere om l\u00f8sningen<\/h3>\n\n\n\n